Twitter – netværk (også for pædagoger)  

8537569665_3a3315e8fa_z

“Creative Commons Twitter by Uncalno Tekno is licensed under CC BY 4.0

Jeg opfordre mange af mine kollegaer, lærer, pædagoger og andre godt folk, som jeg møder, at blive aktive på twitter.
Men jeg møder sjældent pædagoger, som er aktive og det synes jeg er en skam, at pædagoger (og andre) går glip af denne mulighed!

Så i sidste weekenden havde jeg en længere samtale (på twitter) med @smedegaardRikke, om hvorfor der ikke er flere pædagoger på twitter, som kan og vil deltage i debatten om bl.a. den pædagogiske faglighed og hvad pædagoger kan. #pædagogiskstolthed #fagligstolthed #nystemmer
Rikke har længe kæmpet for flere pædagoger som faglige stemmer og efter nogen få timer med nogen tweets og tanker frem og tilbage mundede ud i 3 konkrete ting (skal siges, kender kune Rikke fra Twitter)

  1. Jeg startede en liste ”pædagoger på twitter”, hvor vi prøver, at samle alle de aktive pædagoger der er på twitter – mangler der nogen så tweet mig;)
  2. At vi vil prøve, at samle flere pædagogiske samtaler i hashtagget #dkpæd, som skal forståes som et hashtag til pædagoger og andre interessenter;) på tværs af hele den pædagogiske sektor;) og ikke ”kun” dagtilbud med #bhvchat.
    Grunden til at jeg har startet dette hashtag #dkpæd, er pædagogerne rundt om i Danmark har så meget, at byde ind med!
  3. Kaffemøde med Rikke omkring hvordan pædagoger kan blive en større del af det offentlige rum/debat, og vise at pædagoger og KAN!

Men hvad er twitter?

Jo, jeg ser twitter , som en faglig videnshub, et sted hvor man kan blive inspireret fagligt, og starte, deltage eller bare iagttage faglige diskussioner.
Det er også en platform som jeg bruger i jagten efter ligesindede ift. en given opgave, men også det sted hvor fag grænser er til, at overse, man tagger (skriver til) bare til de folk man vil have i tale uanset faggruppe eller position i samfundet.

Også er det et sted hvor man kan starte et netværk, som man kan drage nytte af i andre sammenhænge

Twitter er også indgange til et par fysiske netværk og konferencer, her kan jeg blandet andet nævne EdCamp og edu21bar. (har I andre ideer, projekter som I tænker twitter kan hjælpe med, så tweet)

Men hvordan kommer man så i gang med twitter?
Spring ud i det opret en konto, find et godt navnJ I finder mig under @digitalpadagog, skriv et eller andet I er optaget af, udfordring eller drømme etc.
I skal se twiter som en uformelt rum hvor I kan luft faglige og knap så faglige ideer, tanker og statements;)
Derefter kan Ifølge forskellige hashtags, det er en slags søge ord og ift. pædagoger og lærer kan I f.eks. følge: #pæddk som er

Ellers har I mulighed for at blive inspireret her:

#bhvchat
#skolechat
#digilæring
#folkeskole

Se en samlet liste over uddannelses hashtags i Danmark.

https://goo.gl/EkVa4N

Ellers her er et lille uddrag af folk jeg følger:

https://twitter.com/IanStenz
https://twitter.com/EllenTraneNorby
https://twitter.com/MicrosoftDK_EDU
https://twitter.com/mathiaspoulsen
https://twitter.com/mortenovesen
https://twitter.com/mettehauch
https://twitter.com/edu21dk
https://twitter.com/smedegaardRikke
https://twitter.com/MetteTheisen
https://twitter.com/TorbenLoft
https://twitter.com/BergmannEml
https://twitter.com/PaedagoNok
https://twitter.com/bupldk

Og mange mange flere, så jeg tænker smid bekymringerne overbord, og spring ud i jeres nye twitter liv;)

Ps. X-factor er meget sjovere med twitter kørende i baggrunden:D

“Creative Commons twitter visual guide by cambodia4kidsorg is licensed under CC BY 4.0

2 kommentarer til “Twitter – netværk (også for pædagoger)  

  • Lige et par argumenter for hvorfor twitter og ikke facebook;)
    1. Twitter er en slags mikroblog, man skal ikke være være registret på twitter for, at se opslag
    2. Twitter har ingen faggrænser, alle kan følge nemt at få politikkere, journalister, faglige diskussioner igang uden, at finde en “gruppe”.
    3. Alle kan kommentere på alt, der er ikke noget der er lukket;)

Trackbacks og pingbacks

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *