”før skole”, leg og IT

stop motionDet her indlæg bygger på en undring i datterens børnehave, skal dog understreges, at vi er glade for børnehaven:)

Hvad indebære det at have førskolegrupper?
Det er der mange forskellige bud på, det kan f.eks. være at sidde stille igennem længere, fastholde opmærksomhed en masse forskellige ”bløde” værdier.
Men det er også, at tage tøj på, evt. binde snørrebånd, indgå i forpligtende sociale fællesskaber etc. etc. etc.

Dertil, er der også sådan mere ”fysiske ting” at hold styr på fysiske mapper, i sit penalhus, have en skoletaske, også er der alt det ”skoleagtige”
Lære bogstaver, tal, skrive rigtig med en blyant, stave sit eget navn, kunne fortælle sin by/adresse, genkende bogstaver…

Kort sagt arbejder børnehaven på:

”Børnene skal være parate til de krav, der stilles til dem i skolen. De skal være bevidste om egne ressourcer og begrænsninger. Desuden skal de kunne agere i sociale sammenhænge.”

Det er der som sådan ikke noget galt i!

Men jeg undre mig over hvor er legen i dette er, hvor de øvelser der fremmer det kreative tænkende menneske?  Vi skal fastholde, at børn er børn og de lærer igennem leg. Legen er et vigtigt element i børnenes liv, det er der de tilegner sig mange kompetencer, som samfundet efterspørg.
Samarbejde, redesigne løsninger, sprog, forhandling, kreativitet etc etc.
Jeg tænker, at læringen skal børnene nok få før eller siden, hvorfor er vi så forhippet på mål styret læring helt ned i dagtilbuddene?
Hvis det hele deres hverdag i børnehaven bliver ”førskole”, så vi gået forkert, så er børnehaven jo heller ikke børnehave mere.

Men det jeg også undre mig  over, set fra min stol med et ben i IT-lejeren, er hvordan støtter vi børnene i, at blive klar til IT på skolerne?
Dagens formål i børnehaven for før-skole børnene, var “lærer at sætte ting i mapper”, hvordan spiller det ind i en verden?Hvor google drev, office365 og skyen spiller en alt afgørende rolle, og BPI samt 21st skills er kommet for at blive, og det at kunne producere og håndtere digitale værktøjer og begå sig en i en digtalverden.
Burde børnene ikke lærer noget om hvordan man opretter en fil, gemmer og finder den igen;) Eller holde styr på deres digitale penalhus?

2 kommentarer til “”før skole”, leg og IT

  • Torben
    3 årsiden

    Hej Rune,..
    Rigtige gode betragtninger og nuanceret perspektiv på både børns læring [førskole læring], leg og børnehavens tilgang til emnet.
    Set i min optik, kunne det handle om at, de krav og forventinger skolen stiller til børnene har ændre sig de sidste 5-10 år.
    Børnene skal mestre mange flere kompetencer/færdigheder, for at kunne begå sig både fagligt og socialt i skolen, da flere skoler/klasser har 26-29 elever i hver og ofte kun en, nogle gange to voksne [når jeg skriver voksne handler det også om, at det kan dække over både lærer, pædagoger, medhjælper, vikar, studerende].
    Dertil kommer hele den spare øvelse {SOM DET REELT ER}, der fra politisk hold, kaldes for INKLUSION,..af ressource krævende børn.

    Dit “andet ben” digitale medier i børnehøjde i bhv. Kæmper måske lidt imod manglende viden, ressourcer, tid, økonomi, forældre skeptisme overfor brugen af bl.a. IPads o.l. I daginstitutionen [igen pga manglende kommunikation og viden]

    Af de “to” emner jeg har kastet mig over, i dit indlæg, vil jeg, når jeg kigger i min “krystal kugle” kunne se to forskellige retninger.
    Et, det med krav og førskole læringsaktiviteter, bliver mere og mere en hverdag praksis [et paradigmeskift],..fra egenorganiseret leg, kreative “klip og klister” til “vi øver os i at vente på tur, række fingeren op osv”
    To, digitale medier i børnehøjde tales op og vidensdeles i personalegr og forældregruppen, skabe et mere konstruktivt syn på det,..

    • Hej Torben,

      Tak for din kommentar:)
      Ja, skolen har stillet mange flere krav til dagtilbuddene og hvad børnene skal kunne når de kommer i skole – Men er det den vej vi vil, at dagtilbuddene ”kun” er en slags ”før”skole?
      Hvornår er det så, at børnene bliver kreative, eksperimenterende, undersøgende, redesigne deres problem løsning etc. Det som vi alle prøver at ”lære” børnene i skolen. Hvornår er det at de leger og drager nytte af det legen kan?

      Og jeg tænker faktisk at IT er en forudsætning når de kommer i skole, børnene skal kunne noget IT/teknologi før de kommer i skole så børnene er rustet til den digitale udvikling;)

      Og grunden til, at teknologien ikke er kommet så langt i dagtilbuddene i nu kunne være, at medhjælpere, pædagoger og ledere ikke er rustet til denne opgave.
      De har svært ved, at se det pædagogiske i teknologien…
      Det samme gælder nok forældre;)

      Så fra min stol som far, konsulent, blogger, tekniknørd etc. – Så må sætte i gang:)

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *