Behøver man respons/dialog på bloggen?

Som jeg skrev om i fredags er jeg startet på Mil (master i IKT og læring) på AAU, efter et super inspirerende seminar torsdag, fredag og lørdag er jeg kommet hjem med nye tanker omkring IT, IKT, teknologi, medier, kommunikation etc. etc.
Det er spændende og udfordrende på en og samme tid, at være i en proces hvor noget af det jeg har gjort længe f.eks. at blogge, ikke kun her men også på cafezinho.dk, og deltage i og skabe online læringsfælleskaber, her tænker jeg på twitter og andre SoMe, lige pludselig bliver sat ind i en læringskontekst.

F.eks. at læringen foregå i dialog altså bloggen er en social konstruktivistisk konstruktion hvor man ligger op til debat, dialog og socialt “online/digitalt” sammenspil.
Men hvad betyder det så, at bloggen f.eks. er tom for kommentar uge efter uge, lærer man så slet ikke noget? Eller bliver læringen en overfladiske læring, som ikke bliver forankret i egen praksis, fordi den er tom for dialog?

Eller er det bare en tillært praktisk læring?  => at egne tanker og ideer bliver grounded igennem den skriftlige gjorte fortolkning af det lærte igennem f.eks. bloggen?

Eller er det grundlæggende “bare” den fede læring man opnår, nemlig at tillade sig at metareflektere over sin egen praksis ved at skrive om det, samt invitere folk ind i den indre dialog 😉
Som evt. kan ende med at blive en ydre dialog igennem kommentarsporene på bloggen:)

Derfor bliver det spændende at følge hvordan min egen læring udfolder sig på denne blog når jeg begynder at koble teori med min egen it didaktisk praksis.

2 kommentarer til “Behøver man respons/dialog på bloggen?

  • Asta Møller
    1 ugesiden

    Behøver vi respons? Tja. Jeg tror, det er lidt afhængig af bloggens formål og/eller bloggers personlighed. Er du introvert eller ekstrovert? Hvis man alene bruger bloggen som refleksionsværktøj, forventer man ikke et svar eller en kommentar. Hvis man bruger bloggen som refleksionsværktøj med socialkonstruktivistisk tilgang, er det jo det modsætte. Man inviterer folk til en indre dialog og vil gerne diskutere forskellige emner. Og hvis jeg skulle gætte, så er du helt klart den sidste type. I min optik, det er faktisk lige meget, om du lærer på en kognitiv eller socialkonstruktivistisk måde. Det vigtigste er at du lærer – du bliver klogere, du udvider din horisont.

    • Tak for din kommentar Asta

      Tænker faktisk, også at bloggen kan være begge dele Alt efter formål, om det er egen refleksion eller oplæg til debat – Så er det social blog;)

      Eller som du skriver hvis man bruger det som dagblog, egen refleksion eller bare som simple huskekage;) – hvis man gør dette så udfordre man definitionen af web 2.0 værktøjer som bygger på ”kommunikation er interaktion; indhold formidles ikke gennem, men skabes i kommunikation” jf. Kapitel 9 i E-læring på Web 2.o af Nina Bonderup Dohn og Lars Johnsen

      E-læring på Web 2.0

      Men igen det kommer an på hvilken type af menneske man, men igen det kan udfordre web 2.0 begrebet ”skabes i kommunikationen”

      Og, ja Asta, jeg er nok den sidste type – tror på at vi komme længst ved at deles vores holdninger, ideer, meninger og danne nye i fælleskab eller hver vores som vi igen kan diskutere og vende;)

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *